وبلاگ

۶ نکته مهم درباره بهداشت لباس زیر زنانه

بهداشت لباس زیر زنانه
اهمیت رعایت بهداشت لباس زیر زنانه و مردانه بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله قصد داریم تا نکات ساده ای در خصوص بهداشت لباس زیر زنانه که به جلوگیری از بروز انواع بیماری های عفونی کمک می کنند را بررسی کنیم. با رعایت این موارد خواهید دید که تا حد قابل توجهی می توانید با به سلامتی خود کمک کنید.

 

۱- در انتخاب جنس لباس زیر دقت کنید.

از میان پارچه ها و اجناس محتلفی لباس زیری که در بازار وجود دارد، جنس نخ پنبه آن مناسب ترین جنس برای لباس زیر معرفی می شود. از آنجایی که بدن خانم ها به نسبت مردان از حساسیت بیشتری برخوردار است، بهترین و ساده ترین جنس پارچه ای که از لطافت زیادی برخوردار است جنس نخی آنآن مناسب است که قابلیت جذب طوبت اضافی را داشته باشد.
پارچه هایی از جنس الیاف مصنوعی مانند نایلون مانع تنفس پوست می شوند و گرما و رطوبت را به دام می اندازند و شرایط را برای رشد عفونت های قارچی مهیا می کنند.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید لباس زیر پنبه ای بپوشیم؟

 

۲- از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید.

همانطور که گفتیم جنس لباس زیر خانم ها باید بگونه ای باشد که که قابلیت جذب رطوبت را داشته باشد و راحتی بیشتری را فراهم کند. چرا که بسته به شرایط فیزیولوژیکی بدن آنها پوشیدن لباس های زیر تنگ می تواند موجب خارش و سوزش در ناحیه تناسلی شود. احتمال چنین مشکلاتی در خانم هایی که یائسه شده اند به نسبت بیشتر است به این علت که در زنان یائسه، دیواره های واژن نازک تر از قبل هستند و سایش پوست توسط لباس زیر می تواند موجب خارش و سوزش شود.

 

۳- از شورت های گنی و لاغری استفاده نکنید.

استفاده از شورت های گنی یا لاغری بپوشید خطر ابتلا به بیماری های زنان را افزایش می دهد. تنگی این دسته از لباس های زیر موجب فشردگی اعصاب شده و گردش خون در این ناحیه را کاهش داده و موجب بی حسی و کرختی پاها در دراز مدت شوند. درآوردن شورت های گنی به دلیل تنگی دشوار است و همین امر موجب می شود زنانی که از این لباس های زیر استفاده می کنند، دیرتر برای تخلیه ادرار خود اقدام کنند به طبع نگه داشتن طولانی مدت ادرار موجب آسیب دیدن کلیه و مجاری ادراری می شود.

 

۴- در فواصل زمانی کم شورت خود را تعویض کنید.

تعویض روزانه لباس زیر بهترین کار ممکن است البته این کار همیشه ضروری نیست و در صورت نیاز می توانید حتی در یک روز نیز بیشتر از یکبار لباس زیر خود را تعویض کنید.
اگر زیاد ترشحی ندارید و عرق نمی کنید، همچنین می توانید دو روز یکبار لباس زیر خود را تعویض کنید. اگر حس می کنید که ترشحات شما زیاد است یا زیاد عرق می کنید بهتر است که لباس زیر خود را دو بار یا حتی سه بار در روز عوض کنید و یا از پد های بهداشتی روزانه استفاده کنید چرا که تعویض آنها آسان تر است اما به شرطی که استفاده از آنها موجب حساسیت و سوزش پوستتان شما نشوند.

۵- در تمرینات ورزشی لباس زیر مناسب بپوشید.

لباس زیری برای تمرینات ورزشی مناسب است که اندازه بوده و زیادی گشاد یا تنگ نباشد. این لباس باید ترجیحا جاذب رطوبت بوده تا به دلیل عرق کردن در هنگام ورزش بتواند رطوبت را جذب کرده و مانع عفونت های قارچی شود. همچنین می توانید از شورت های مخصوص تمرینات ورزشی که درونشان پارچه ی مخصوص جذب رطوبت دارد استفاده کنید.

 

۶- ترجیحا هنگام خواب لباس زیر نپوشید.

در صورتی که مشکلات واژینال ندارید و سالم هستید، می توانید شب ها با یا بدون لباس زیر بخوابید.اما اگر که به طور مکرر دچار عفونت های قارچی می شوید بهتر است شب ها بدون لباس زیر بخوابید تا ناحیه تناسلی شان هوا بخورد و رطوبت موجود در این ناحیه خشک شود و زمینه عفونت از بین برود.
اگر احساس برهنه بودن را دوست ندارید، بهتر است که از شلوارهایت پیژامه ای گشاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این شلوارها بدون شورت در هنگام خواب، باید زود به زود آنها را بشویید تا مانع تجمع باکتری ها و ایجاد عفونت شوید.

اما در خصوص نپوشیدن لباس زیر در طول روز بایدگفت که این کار می تواند موجب مشکلات زیادی شود. چراکه تماس ناحیه تناسلی با لباس های دیگر مانند شلوار و دامن یا سطوح دیگر، موجب سایش این ناحیه شده و موجب سوزش و خارش ناحیه تناسلی شود. علاوه بر این رطوبت طبیعی تولید شده توسط واژن باید جذب لباس زیر شود تا منجر به ایجاد محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و عفونت ها نشود. به همین جهت نپوشیدن لباس زیر در طول روز را توصیه نمی کنیم.

 

مقالات مرتبط:

قبل از شستن لباس زیر حتما بخوانید

آموزش ترفندهای شستن لباس های زیر

[تعداد: ۰   میانگین: ۰/۵]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *